"ניאבינגי" - המקצב האסור Nayabingi

"ניאבינגי" פעימות אסורות בקצב הלב (ראסטפרים – שורשי הרגאיי )
את מקצב ה ניאבינגי אני נוהג לשייך לקבוצת המקצבים המיסטיים, בעוד שבחיי היום יום אנחנו נחשפים למקצבים המלווים אותנו כחלק משירים שאנו שומעים, ישנם סוגי מקצבים המשמשים לפולחנים דתיים רוחניים. כזה הוא מקצב ה ניאבינגי שמקורו בג'מייקה, בקרב קהילת הראסטאפרי.
 על-מנת שנוכל "לצלול" לתוך מקצב מעניין זה, עלינו לברר תחילה (אמנם על קציי המזלג) על תנועת הראסטאפרי והקשר שלהם עם מעגל מתופפים

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

"רסטפארי" (RASTAFARI) נעים להכיר !

לא פעם, אני מניח שנקרא בדרככם אדם ששערו מקורזל לעייפה, אותו סגנון אופנה שאנו מכנים רסטות (דרדלוקס), הדרדלוקס נוצרים בעקבות התנזרות מסרוק השיער.
 הם דומים בצורתם לרעמת אריה, חיה מאוד סימבולית במיתולוגיה של הראסטפארי.

 הרסטות הם אחד מסמני ההיכר החיצוניים והפופולארים של אנשי קהילה זו.
השם ראסטפארי נגזר משמו של "הילי סלאסי" הנביא או ישו השחור, נצר לשושלת שלמה המלך ככל הנראה ממלכת שבא.
 ראס(תואר אצולה) = ראש טאפרי = שמו הפרטי של היילי סלאסי,

למעשה מקור תנועת הראסטפארי נמצא באי הקריבי ג'מייקה, זוהי דת צעירה יחסית מתחילת המאה ה-20, אשר קוראת לשלום עולמי ומתנגדת לאלימות, רובם צמחוניים, או טבעונים, מרכזם הרוחני נמצא באתיופיה מקום משכנו של הילי סלאסי הקיסר המודח, שקיבל מעמד של אל, בקרב רסטות רבים שרואים בו, לא פחות מהתגלמותו של המשיח.
 אחד הרסטות המפורסמים בעולם, היה, מי אם לא? הזמר האגדתי "בוב מארלי" שחשף את תנועת הראסטפארים לעולם.
מוזיקת הרגאיי שפרצה לעולם בתחילת שנות השבעים הושפעה מהמוסיקה של הראסטאפאריאן. 

אומני רגאיי כמו, פיטר טוש, באני ווילר, איזראל ויבריישן ואחרים מצטטים את האמונה הרסטפארית בתקליטים שלהם.

 האמונה בדת זו קיבלה ביטוי במלל של השירים.

בקצב הרוח - הנאיבינגי

נאיבינגי הוא: הכוח המיסטי הכי גבוה להטיל צדק ברחבי היקום.
על-פי התיאולוגיה של הרסטפארים ה נאיבינגי הגיע לעולם כמחווה לרסטאמאן לסמן סוף לעריצים, שניהם גם יחד שחורים ולבנים.

 לכן, זו-היא דרך תפילה, מוסיקה רוחנית ודרכי חשיבה תנ"כיות.
שהראסטאמאן מזמרים ומנגנים את הבינגי, (קיצור של ניאבינגי) הם מתקשרים עם הכוחות העל טבעיים וקוראים להם להשמיד את כל הרוע והרשע מהעולם.
ליריקה המשקפת את הרצון לצדק עולמי (אוניברסאלי), הכאב והריחוק של האפריקאני מהמולדת, ההשתוקקות שלו להקים ירושלים חדשה באפריקה. והכעס של ג'אה (כינוי לאלוהים) על בבילון (כינוי לכל המערב),

נאיה בינגי בישראל באר שבע 1999

ניה בינגי
1991 קינגסטון ג'מייקה - הפגישה הראשונה שלי עם ניאבינגי.

ההכרות הראשונה שלי עם מקצב הניאבינגי בשנת 1991, שעה שהחלתי סדרת מסעות בעולם, מסוג "מסעות החובה" אחרי השרות הצבאי.
התחנה הראשונה שלי הייתה ג'מייקה, שמה חקרתי בסקרנות גדולה את המקצב שרק רסטפארים אדוקים רשאים לנגן! 

כן, כן, על-פי אמונתם מקצב הניאבינגי מותר לניגון אך ורק לרסטפארים.

לא תאמינו אבל, ניאבינגי פועם בקצב הלב
מקצב הנאיבינגי מנוגן באותו קצב בו פועם הלב, בדקתי את הנושא ואתם מוזמנים לבדוק בעצמכם. 

אכן ללא ספק הנאיבינגי מוטעם בדיוק מופלא לקצב דפיקות הלב, הליווי המוסיקלי מורכב כאמור מהקצב בו דופק הלב שלנו, בחלוקה מוזיקלית לארבעה רבעים, בעזרת שלוש תופים. שילוש התופים נפוץ בקרב הרבה קבוצות אתניות באפריקה ובקובה.

 כפי שציינתי קודם רק ראסטאמאן רשאי לנגן תופים בניאבינגי.
כל אחד אחר יכול לנגן את השאקה (השייקר) בלבד.

ניאבינגי

תוף הטונדר- the tunder drum

זה החלק "התחתון" בסיס האנסמבל של הנאיהבינגי, לעתים רחוקות, יש יותר מזוג נגני טונדר.
זהו תוף בס טיפוסי המנגן באופן הבא: צליל פתוח בפעימה הראשונה, דגש קל על הפעימה השלישית, מפעם לפעם, אפשר לשמוע מעברים (סינקופות) קלים.

תוף הפונדה- The fondue drum

אף על פי שהפאנד לעיתים קרובות דומה לרי-קווינטו,
(הקונגה הכי קטנה במוסיקה האפרו-קובנית),
הפאנד למעשה הואהתוף האמצעי המשמש
את נגןהנאיבינגי להחזיק את קצב דפיקות הלב
הפאנד מנגן קבוע עם דגשים על
האחד והשלוש, שזה אכן דופק הלב ו
זהו אם כן התפקיד הפחות אלתורי.

תוף הריפטר- Raptor drum

התוף הקטן מבין השלושה, בעל הצלילים הגבוהים ביותר,
תוף מוארך עם סאונד שמזכיר בונגוס,
המתופף נוטה לנגן באזור הפעימות הראשונה והרביעית ,
עם מעברים (סינקופות) לפי ההרגשה של מקצב הנאיבינגי.
הריפטר בעל תפקיד אלתורי וכפי הנראה הוא המוביל
את רוח הקצב כולו.

שאקה (שייקר)- Shaker drum

השייקר, בדרך כלל נמצא ברחבי אפריקה,
אמריקה הלטינית, האיים הקריביים
ובעוד ז'אנרים מוזיקליים רבים,
בניאבינגי מקבל נגן השייקר תפקיד גמיש,
הוא יכול לנגן על הפעימה הראשונה לבד,
על הראשונה והאוף ביט, על הראשונה והשלישית בלבד.
מדוע הראסטמאן מכנים את השייקר שאקה?
אולי פשוט בגלל ההיגוי, יתכן ואף בגלל המבטא,
כמה מעמיתי הראסטאפרים סיפרו לי שמקור השם שאקה
הוא במילה אש של שבט הזולו.

קטע ניגון של ראסטפרים-

ביצוע "על נהרות בבלבמקצב בניאבינגי

מקווה שהצלחתי להעביר משהו מהחוויה ה"תיפופית" של הראסטמאן הג'מייקניים.

בידידות עמוקה,

דודי בר יוסף.

אולי תתעניינו גם במאמרים בנושא:

דג'מבה 

פאנטם 

 –חינה

סדנאות תיפוף

פוסטים אחרונים של להקת מתופפים המדבר

הפייסבוק החם והבועט של מתופפי המדבר

צרו קשר אנחנו עונים מייד!