הכותל המערבי בירושלים מזווית שלא היכרתם

הכותל המערבי מזווית שלא הכרתם

מתופפים בכותל המערבי עושים יחסי ציבור לישראל
כמי שפוקד את ירושלים בכל יום שני וחמישי במסגרת להקת מתופפי המדבר, המתמחה בליווי חוגגי בר מצווה בכותל עם מתופפים, תופים ושופרות, חצוצרה, וסקסופון, אני יכול להגיד לכם שקשה להתעלם מהתיירים הרבים המגיעים לירושלים מכל רחבי העולם וצובעים אותה באווירה מיוחדת, קבוצות, קבוצות בתלבושות מיוחדות.
 לעתים אף בתלבושת אחידה, זה יכול להיות קבוצת צליינים מברזיל או נוצרים מאפריקה וגם מוסלמים מהודו והם למעשה הופכים את ירושלים לכל כך מיוחדת ומרגשת בכל פעם מחדש.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

שְׂאִי סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ
בין תיפוף לניגון אני מוצא את עצמי משוחח עם תייר מגאנה, או קבוצת תיירים מרוסיה, בוליביה, קנדה, מקסיקו, חוף השנהב והרשימה עוד ארוכה לפחות כמו אורך הגלות.
לא פעם אנחנו המתופפים בירושלים מסבירים לתיירים אודות, בר מצווה בכותל וחגיגת המתופפים שמתרחשת אל מול עיניהם המשתהות, מעניקים להם בחיבה, הסבר קטן על השופרות והמשמעות היהודית שלו, מדגימים בעבורם, תקיעה, תרועה ושברים…
 וכאשר נחה עלינו דעתנו לעתים דיי קרובות יש לציין, אנחנו מבקשים מכולם לעצום את עיניהם ולחשוב על בני המשפחה, על החברים, על כל מי שזקוק לישועה, עזרה ונחמה ואז בתרועות השופר אנחנו מעלים את כל התפילות והמשאלות שלהם היישר למאציל העליון שהבטיח שהשכינה לא תזוז לעולם מהכותל המערבי.
שלא תחשבו לרגע שלקינו בטעות באיזה שהיא תסמונת הידועה לשמצה כ:"סנדרום ירושלים", בהשפעתו של הכותל המערבי ואולי זה בעצם הכותל המערבי שהעניק לנו את הזכות לחוויות מיוחדות ומרגשות, מסקרנות ומעניינות, פגישות כאלה שיכולים להיות אך ורק בירושלים מסתבר.

שב במרקש וכל מרוקו תבוא אליך...

לפני מספר שנים יצאתי לטיול במרוקו, טיול שורשים אל תוך נבכי הקצב המרוקאי ואל עולם המתופפים והתופים במרוקו.
 מועד הטיול נקבע באופן ספונטני בעקבות מודעה שראיתי באחד מאתרי האינטרנט על טיסת צ'רטר מתל -אביב למרקש, אגב זה היה טיסת פיילוט של חברת השטיח המעופף, כך שזכינו לטוס בחברה טובה של עיתונאים, אנשי עסקים ועוד אי אלו ידוענים, שהוזמנו ע"י השטיח המעופף בכדי לפתוח נתיב אווירי חדש למרוקו מה שאגב מסיבות אשר לא ידועות לי, לא היו לטיסות הצ'רטר הללו המשכיות ואולי זה קצת חבל…
איך מתכננים ארבע לילות במרוקו מבלי לפספס כמעט כלום???
הטיול היה קצר מאוד ארבע לילות בסך הכל.
 יחד עם זאת הייתה לי רשימה של אתרים ומקומות לרוחבה ולאורכה של מרוקו, אותם רציתי לראות ואולי בעיקר לחוות.
 להיוודע יותר, לתופים ולמקצבים של שבטי הברברים, תכננתי ללמוד מאנשי הגנואה איך לנגן על קראקום(כלי הקשה מרוקאי), אלא שממבט מעמיק יותר על המפה וניסיון לתיכנון מדויק של מסלול הטיול הבנתי שהסיכוי לראות הכל מכל בזמן קצר של חמישה ימים כנראה כבר לא יעלה בידי….

עצה של סבתא

אז פניתי לסבתא שלי זוהרה עליה השלום שנולדה וגדלה במרוקו שתעזור לי לתכנן את הציפיות שלי מהטיול למרוקו. העצה שלה הפתיעה אותי לחלוטין, לעצה כזו לא ציפיתי, לסבתא היקרה שלי שהייתה אישה חכמה מאוד עם ניסיון חיים עשיר היתה השפעה גדולה עלי.
 עוד כילד אני זוכר שתמיד הקשבתי וגם יישמתי את המילים שלה. במבטא מרוקאי צרפתי ישראלי ובתבונה רבה היא אמרה לי בזו הלשון: "יה בניני (בן שלי) מרוקו כבירה (גדולה) אי אפשר לראות את כל הרשימה שהכנתה בארבעה ימים", אבל כמו תמיד, מיד הגיע הפתרון" "גלש(שב במרוקאית) במרקש וכל מרוקו תבוא אליך".

ואז בעצם היא הכירה לי את הכיכר המפורסמת במרקש: "ז'מע אלפנה" (כיכר האבודים בתרגום חופשי ממרוקאית) והמליצה לי לא לנסוע לשום מקום ולא לבזבז זמן יקר בדרכים. פשוט להיות ארבע ימים באותה כיכר צבעונית המזוהה כל כך עם העיר הצבעונית לא פחות מרקש.
זו תהיה הדרך הכי טובה שבא תוכל לראות את מרוקו ובמיוחד את הנוף האנושי שלה, בארבעה ימים.
ואכן כך היה, את מרבית ארבעת ימי השהות שלי במרוקו ביליתי בכיכר האבודים של מרקש, הכיכר הומה אדם ובעלת ניחוח וקסם ייחודי, לשמחתי ראיתי את כל הקבוצות האתניות המרכיבות את הפסיפס האנושי של מרוקו, בכיכר במרקש פגשתי מאסטרים לתיפוף ונגני על, איתם נגנתי ובעיקר למדתי ובזכותם העשרתי את הידע שלי במקצבים מרוקאים, הימים במרוקו והזמן שהעברתי בכיכר ג'מע אל פנא" ללא ספק הביאו הרבה מאוד השראה ללהקה שלנו מתופפי המדבר.

הכותל המערבי נקודת מפגש - אור לגוים

בדיוק כפי שסבתא תיארה לי את מרקש: "שב בכיכר ותראה את כל מרוקו", כך אני מרגיש שקורא לי היום בכותל המערבי. כאן בעיר הנצח ירושלים, אני רואה את כל העולם, כולם באים ביראה עצומה, בהתרגשות והתעלות רוח שרק האטמוספרה המיוחדת של ירושלים יכולה להאיר לאורחיה.
מתופפים בכותל
המפגשים הבלתי תלויים וחסרי הרשמיות עם בני אדם מכל העולם, גורמות לנו המתופפים בכותל את ההרגשה הנפלאה שבעצם אנחנו אלא שמאירים להם פנים ואנחנו בעצם חלק מהחוויה אותה הם ייקחו איתם הביתה. ובין בר מצווה אחת למשניה אנחנו גם מנגנים בתופים וגם תוקעים בשופרות עבור אותם תיירים מסוקרנים ומעת לעת, בין משפחה למשפחה אנחנו מספיקים לתפוס, איזה שמאל טואק קטן על ירושלים בפרט והחיים בכלל.
ולסיום תודה לך אלוהים ששיבצת אותי עם אותם מתופפים שהיעוד שלהם זה לשמח את עם ישראל ולהאיר לתושבי העולם, לא לחינם אנחנו נקראים אור לגוים.

שלכם

דודי בר יוסף