למה זורקים סוכריות?

למה זורקים סוכריות על חתן בר המצווה?

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

המנהג ומקורותיו
מנהג זריקת הסוכריות על חתנים, נפוץ מאוד בקרב רוב רובם של הקהילות היהודיות ברץ ובעולם, כמעט בכל תהלוכת מתופפים באירוע בר מצווה בכותל, שבשנים האחרונות השתתפה להקת מתופפי המדבר אנחנו עדים למנהג מיוחד שכמעט אין היום, בר מצווה שלא נוהגים לזרוק סוכריות על חתן בר המצווה? מה מקור המנהג? ואיזה סוג סוכריות כדאי לזרוק? על השאלות הללו ועוד ננסה לענות במאמר הזה.

מאיפה התחיל מקור המנהג לזרוק סוכריות?
מצאתי שמנהג עתיק יומין בקרב קהילות רבות הוא לזרוק סוכריות באירועי חתונות דווקא, המנהג התחיל בעצם עם זריקת סוגי שעורה, חיטה, צימוקים, תמרים, שקדים ועוד כמה וכמה דברי מתיקה.

את הטעם למנהג מצאנו בספר "נישואי ישראל כהלכתה" וגם בגמרא ישנם מספר דיונים על זריקה של גרגירי חיטה לפני החתן והכלה כסימן למזל וברכה, הפסוקים המקראים עליהם מסתמכים חז"ל הם: "יִרְאֶ֥ה זֶ֖רַע יַאֲרִ֣יךְ יָמִ֑ים", "הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ", הפסוקים הללו הם בעצם סוג של ברכה וסגולה הקשורה בפריון פרי בטן. מנהג הסוכריות היה מקובל הן בקרב עדות המזרח והן בקרב עדות אשכנז ולמעשה עד עצם היום הזה.

מגרגירי חיטה לסוכריות…
במהלך השׁנים תפסו את מקומם של זירעוני החיטה, הצימוקים והשקדים הסוכריות.
איך גלשו הסוכריות מהחתונה לבר המצווה?
ישנן כמה סיבות והשערות, מאחר והמנהג התחיל בבית הכנסת היו הצימוקים ודברי המתיקה גורמים ללכלוך בבית הכנסת, לעומתם הסוכריות ארוזות בנייר צלופן, סיבה נוספת הלכתית יותר נעוצה במצווה: "בל תשחית" שכן דברי המתיקה כשנגעו ברצפה כבר לא ניתנים יותר לאכילה לכן הם נזרקו לפח במקום ליעדם המקורי…, בימים אלו הילדים כבר לא כל כך מוצאים עניין באגוזים בטח לא בסוגי חיטים ולכן לא יבואו לאוספם כך שהאחרונים נשארים מונחים במקומם על רצפה….

מאירועי חתונה עד בר מצווה בכותל כולם זורקים סוכריות
אחרי שלמדנו על קצה המזלג שבעצם מנהג הסוכריות שייך בכלל לחתונה, אז איך למעשה גלש מנהג זריקת הסוכריות מהחתונה לבר המצווה? ובכן, יש הרבה מאוד משותף בין חתן בר מצווה לבין חתן הנישואין. למען אמת שניהם זה בעצם סוג של נישואין, הראשון לתורה (הנקראת גם כלה) והשני לכלתו, ושניהם צריכים סימנים טובים לברכה והצלחה, כפי שאומרת הגמרא: "סימנא מילתא היא" כלומר: כשמתחילים בדבר חדש טוב להשתמש בסימני מזל והצלחה. עוד מצאתי שכתב המגן אברהם (סימן רכה סק"ד), והביא עוד מהאחרונים, שמצווה לעשות סעודה ביום שנכנס בנו לעול מצות, כיום שנכנס לחופה, מכאן אפשר לסמוך את עיניין הסוכריות ולהבין כיצד הם גלשו מהחתונה לבר המצווה.

סוכריות? בר מצווה בכותל? אל תחפשו במקורות… זה רק סימן טוב…
בשביל לזרוק סוכריות על חתן בר המצווה לא צריך בהכרח לתור אחרי המקורות ההלכתיים והמסורתיים, אפשר בהחלט להסתמך על עצם הרעיון שעושים "סימנא טבא" והרי עניין זה מובא בכל המקורות ואף למלכים היו נוהגים לעשות סימנא טבא, אנחנו עדים לאין ספור מנהגים הקשורים בהתחלה חדשה עם סגולות שתוכנם העיקרי הוא ברכה, מזל והצלחה.


חוגגי בר מצווה בכותל לא לשכוח סוכריות
אם כך למדנו שסגולת הסוכריות, מתאימה לחתני בר מצווה, לכן אנחנו ממליצים גם לכם חוגגי בר מצווה בכותל להגיע עם סוכריות אותם יזרקו האורחים על חתן בר המצווה. שימו לב יש לקנות סוכריות קטנות רצוי שזה לא יהיה סוכריות טופי קשה מאוד לנקות אותם ואם קצת חם הם נהפכות לדביקות ובלתי אכילות. דבר נוסף יש לבקש מהנערים המשתתפים בשמחה לא לזרוק אותם חזק מידי…. בנוסף, יש סוכריות גומי עטופות בנייר שהן טעימות להפליא ורכות, כך שאם פוגעים בראשו של חתן בר המצווה, אלו הן רק כדורי גומי עליזים…

בהצלחה
שרית בר יוסף
מפיקה להקת מתופפי המדבר
מנהלת את משרד ההפקות – "שרו הפקת אירועים"

להזמנות התקשרו 052-4457700